Тази вечер настъпва астрономическата пролет. Сезон на разцвет и ново начало. Българите традиционно вярваме на всякакви максими, които ни освобождават от отговорност и ни учат, че нещата се случват извън нас. В този ред на мисли може би е еретично да смятаме, че нещо ново може да се случи през зимата. Или поне така личи от поредния пропилян сезон, когато говорим за случващото се на Витоша.
Еретици станаха всички тези, които искат Витоша да влезе в 21-и век. Дотолкова се изкриви общественото мнение по темата, че сякаш най-нормалното нещо е планината да тъне в ръжда. Толкова ли се сдвоихме с упадъка, разрухата и останките от соца, че не ни прави никакво впечатление как проспахме поредната зима на Витоша? От която можеха да се възползват около 2 милиона жители на София, а и много туристи. Които обаче оставят да са заглушавани от шепа кряскачи, които се смятат за собственици на планината. Да търсим причина как нещо да не се случи и да не искаме да сме развита страна отдавна е национален спорт.
И понеже достъпът до Витоша е толкова безумно париран, че може би мнозина от вас, не знаят точно каква е ситуацията там, от ФАКТИ решихме да ви покажем за какво безвремие иде реч.
Снимковият материал говори сам по себе си, но ето и малко информация за ентусиастите. От София до планината към момента може да се стигне с два лифта - Симеоновския (кабинков) и Драгалевския (открит). И двата са изключително стари, почти разпадащи се. Превозът до началните им станции се осъществява с автобуси, които са на сериозен интервал, който стига до час. Станциите им са толкова допотопни, колкото и самите съоръжения. Тези лифтове към момента са не просто архаични, а
опасни за ползващите ги. Да избегнете возенето на лифта обаче също е почти толкова неудобно. До "Алеко", освен с кабинковия лифт, се стига с автомобил и с автобус 66, който пътува само през уикенда и на празници, а последният в посока София е в...16,50 ч. Остана "белият" вариант - личен автомобил. Да, ама не. На "Алеко" има малък паркинг, поради което се образува много дълга колона от паркирали коли по шосето. Това затруднява движението по пътя, автобусите минават трудно, а туристите бият допълнителен път, влачейки ски, багаж, малки деца. На "Алеко' има достатъчно място да се направи по-голям паркинг, например двуетажен, но това означава ново строителство... На всичкото отгоре в почивни дни в 11 ч. се спира достъпът на коли нагоре. Полицаи спират колите при отклонението на шосето към Драгалевския лифт. Все пак за любителите на силните усещания - Симеоновският лифт работи ежедневно през зимния сезон, а след това само събота и неделя, когато работи и Драгалевският.
Въпрос на време е тези лифтове да споделят съдбата на третия, предвиден да вози столичани до по-високи части на планината - Княжевския. През 1991 г. Княжевският лифт блокира поради силен вятър, районът е окупиран от полиция, а хората са сваляни с въжета от кабинките. Към този момент цялото му оборудване е потънало в ръжда, началната станция е изтърбушена, грозен паметник на непукизма.
Не по-различно е положението и с редица от съоръженията, които са в същинската част на планината и са предвидени предимно за любителите на зимните спортове. Там положението също е трагично и всичко е за подмяна - Романски лифт, влек Заека, останалите влекове, всичко е платило своя данък на суровите метеорологични условия в сърцето на планината. Ръждясали стълбове, някои от тях килнати, стърчащи метални части, паднали или висящи кабели, които дори пречат на минаването – всичко това създава тягостно чувство за запуснатост, занемареност, неуреденост, разруха, безстопанственост.
И за да се каже "стига" на всичко това, то стоп на рекапитулацията и няколко думи за възможните решения. Около миналото и кой е виновен да се стигне дотук витаят най-различни теории. Фактът е, че 13 години - между 1999 до 2012г. директор на Природен парк "Витоша" е Тома Белев. В този период е приет План за управление на парка. Той е направен така, че бламира всякакви нововъдения откъм инфраструктура в парка. И така до пълна победа не "еколозите" и същевременно пълен упадък на планината. Същите тези "еколози" се изявяват като такива еничари, че прогресивните граждани едва посмяват да продумат "подмяна на съществуващите съоръжения", да не говорим да се осмелят за "ново строителство". Което, впрочем, е абсолютно нужно. Защото на Витоша няма туристическа инфраструктура, сносен хотел, ресторант, пък камо ли мрежа от такива. И няколко на брой подобни сгради едва ли ще променят коренно тази част на планината. Тъй като нека не се лъжем, тя така или иначе е култивирана и няма кой знае какви характеристики на природен парк. За разлика от южния й склон, който е почти непристъпен и много по-подходящ за любителите на "дивите" преходи. По този начин ще има и за едните, и за другите.
Задвижвани от електричество, лифтовете са изцяло екологични и не пречат на равновесието в природата. Същевременно са незаменимо улеснение за по-възрастни хора или такива, които искат да започнат пешеходния си преход от по-висока част на планината. Лифтове в България се строят отдавна и никога не са били някакво страшилище или тема табу. Напротив - предназначението им е да се осигури достъп до планината на повече хора - бърз, лесен, и на приемлива цена. Същевременно
практикуването на зимни спортове също не е за "шепа хора с много пари". Българите, като най-бедни и нещастни в Европа, би трябвало да помислим как да се справим с това. Поради природните дадености, развитието на туризма е наш голям шанс за осигуряване на огромни приходи и популяризиране на страната. И не, всичко това няма да навреди на планината. Ако някой е мърляч, то той ще е такъв и в София, и на Витоша, и навсякъде. Как така в цял свят могат да се развиват зимните курорти и същевременно да се подържа чистота, пък тук не? За тази цел си има разходи за почистване, глоби за недобросъвестните и като цяло добра организация на всички нива. Към това трябва да се стремим, а не към парафразираната максима "няма лифт - няма проблем".
Слава Богу наскоро нормалността получи своята трибуна в лицето на групата "Патриоти за София" в Столичния общински съвет. Оттам внесоха предложение на изменение на плана за управление на Витоша, който вече да допуска модернизиране на всички съоръжения. Бе приета декларация в подкрепа на подобно действие. Бившият вицепремиер Валери Симеонов и министърът на околната среда Нено Димов пък посетиха началната станция на Драгалевския лифт и също разбутаха темата, заспала зимен сън. Намеси се и спортният министър Красен Кралев, който настоява за нова инфраструктура, покрай кандидатстването за младежки зимни олимпийски игри през 2024 година. Неговото министерство ще инициира законовите промени. И тук е важно да парираме всички, които в този момент ще скочат като по сигнал с дежурната контратеза "Ама това е Цеко...". Важно е да се разбере, че няма никакво значение кой, а какво ще се случва на Витоша. Защото поради имагинерния страх от "Цеко" да държим планината като заложник е най-малкото неоправдано. И нека най-сетне се събудим от летаргията и поискаме да заживеем и да се чувстваме като европейци - в града, планината, държавата. И да реализираме пълноценно благословията, която имаме - столица в полите на планина. Такива в Европа се броят на пръстите на едната ръка. Такава разруха обаче няма никъде.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Бай Благой
Да фалира тази банка и да се отървем от тоя селяндур Ц. М. .
Алчен селяндур...няма такъв банкер в България с такова държание като неговото.
Коментиран от #3, #5
15:32 20.03.2019
2 Бела
15:46 20.03.2019
3 Хахото
До коментар #1 от "Бай Благой":
Ех бай Благой,бай Благой, направи си поне труда да прочетеш статията, защото от такива тикви като тебе сме точно на това дередже.16:03 20.03.2019
4 иво
16:11 20.03.2019
5 Госあ
До коментар #1 от "Бай Благой":
Много добър коментар ! Няма какво да добавя. Толкова съм писал (говорил) като любител на планинските спортове,но глас в пустиня! Облъчването си продължава и така....аз бих добавил и много краен коментар за тоя селяк,но ще попитам-знаете не може ли просто да му отнемат концесията и да я дадат на някой който ще бъде окей да поднови разрушената инфраструктура ? Ще постъпи като цеко,ще напише предложение по някоя оперативна програма,ще получи 80%от ЕС и 20% от бг и ще възстанови инфраструктурата на Витоша ?!?!?16:12 20.03.2019
6 вярно си хахо
16:15 20.03.2019
7 mi ta ka
16:17 20.03.2019
8 Гост
16:18 20.03.2019
9 Аз съм
Да, ама не! Последния път когато се качихме с жената и двете деца, за лифт оставихме почти 50лева!!!!
С тези пари можем да се качим и слезем от Витоша 4 пъти!
Коментиран от #22, #24
16:26 20.03.2019
10 Обективен
16:28 20.03.2019
11 Антисоциалист
16:36 20.03.2019
12 Kamen
Коментиран от #14
16:39 20.03.2019
13 msc
Коментиран от #18
16:44 20.03.2019
14 Госあ
До коментар #12 от "Kamen":
Дам, съгласен,на същите трасета. Иначе , веднага на съд в европейските институции.16:47 20.03.2019
15 qwerrewq
16:49 20.03.2019
16 тони
16:57 20.03.2019
17 Гост
Не искам 10+ етажни бетонни грозотии построени в планината да са видими с просто око от центъра на София.
Ифраструктура, да, малки хижи и ресторанти, да, хотели на Витоша не и трябват.
16:59 20.03.2019
18 планинар
До коментар #13 от "msc":
Прочел сте статията отгоре-отгоре, видели сте само определени изгодни ви изречения. Въобще не сте разбрал смисъла на текста.17:03 20.03.2019
19 Мартин
17:25 20.03.2019
20 Завеждащ 2 хирургия д-р. Т.о.ш.и.б.и.я.н
17:27 20.03.2019
21 Цвети
17:49 20.03.2019
22 планинар
До коментар #9 от "Аз съм":
Пропуснал сте цената за ЕКОЛОГИЧНОСТ. Съотношението Полезност, екологичност, удобство/цена е най-доброто при лифтовете.17:49 20.03.2019
23 Завеждащ 2 хирургия д-р. Т.о.ш.и.б.и.я.н
Коментиран от #26
18:34 20.03.2019
24 321
До коментар #9 от "Аз съм":
Как точно ще го направиш господин тъпанар - 4 пъти за 50 лева. С колата или с дизеловия автобус. Такива криви еколози са причината за разрухата горе.18:34 20.03.2019
25 Завеждащ 2 хирургия д-р. Т.о.ш.и.б.и.я.н
Коментиран от #27
18:35 20.03.2019
26 321
До коментар #23 от "Завеждащ 2 хирургия д-р. Т.о.ш.и.б.и.я.н":
Кой ти говори за пейки. Говори се за лифтове и писти. Много идиот много нещо в тая държава. Като искаш диво - ходи в някой резерват в Африка.18:37 20.03.2019
27 231
До коментар #25 от "Завеждащ 2 хирургия д-р. Т.о.ш.и.б.и.я.н":
Ало, заведения във втора психиатрия. Кой го интересува кой ще печели. Важното е да има инфрастуктура, като в нормалните държави. Хората искат, когато решат да покарат ски няколко часа, да не се налага да пътуват до Боровец или Пампорово.Коментиран от #29
18:42 20.03.2019
28 Monkey
Коментиран от #30
19:12 20.03.2019
29 Завеждащ 2 хирургия д-р. Т.о.ш.и.б.и.я.н
До коментар #27 от "231":
Ква инфраструктура бе?😂😂😂😂😂тва е планина не е паркинга пред кокошарника ти😂😂😂зарад твоя кеф да караш ски да изпотрошим планината ари бегай е ходи си там у астрията къде има милиони километри писти и там караи..за секи човешки кеф да унищожим природата ами ти утре ше искаш да караш ски като дубаи по песъците аре да засипем витоша със песък19:34 20.03.2019
30 Завеждащ 2 хирургия д-р. Т.о.ш.и.б.и.я.н
До коментар #28 от "Monkey":
Що са върна стои си там то и демокрацията е хубаво нещо ама не е за българите така и с пистите планината и витоша просто не е за българи това19:35 20.03.2019
31 Yafa
Аз също недоумявам защо съоръженията не се ремонтират и поддържат, не мисля, че проблемът е само в плана за управление.
Витоша има потенциал и е парк, но това не пречи и да се карат ски - зоните за ски и зоните за опазване на природното богатство не са в конфликт.
Коментиран от #33, #37
19:41 20.03.2019
32 Софиянец
Ето една Гърция си опазва природата, с ние, уж по-умните трудно противодействаме на корумпираните капачки.
21:13 20.03.2019
33 Софиянец
До коментар #31 от "Yafa":
Ами тия държат и Банско и Витоша ски.21:14 20.03.2019
34 тони
22:00 20.03.2019
35 ттт
Коментиран от #36
22:13 20.03.2019
36 Госあ
До коментар #35 от "ттт":
А Тея, които ми дават сравнение с Алпите, трябва да знаят, че в момента в който се затвори ски сезон (както се случва в България) концесията автоматично се отменя. На никой дори през главата няма да му мине да шантажира държавата. Точно това се прави,както и ти си писал. Този шантаж е навсякъде и за съжаление мисля че и Витоша ще бъде налазена от ....02:43 21.03.2019
37 JEEP
До коментар #31 от "Yafa":
По-скоро печели Боровец. Впрочем там кабинката е по-окаяна от тази на Симеоновския лифт. Там са построени 4 нови лифта по трасетата на стари. Това е цялата модернизация на курорта за последните 10 години. Останалото е от татово време. На никой не му пука за ски спорта. Тези от нас, които ходят за един ден със сандвич е джоба са нежелани.09:02 21.03.2019
38 Ники
16:35 21.03.2019