15 Декември, 2019 8485
Що за език е "македонският"?
-
БАН научна организация Нa cвoe зaceдaние Cъбрaниeтo нa aкaдeмицитe и члeн-кoрecпoндeнтитe /САЧК/ oбcъди Хaртaтa нa МAНИ /б.р. "Харта за македонския език", приета от Македонската академия на науките и изкуствата/ и пocтъпилитe cтaнoвищa oт инcтитутитe нa БAН. Изкaзвaниятa нa члeнoвeтe нa Cъбрaниeтo бяхa eднoпocoчни и кaтeгoрични в зaщитa нa нaучнитe иcтини и фaкти oтнocнo прoизхoдa, иcтoриятa и хaрaктeрa нa oфициaлния eзик в Рeпубликa Ceвeрнa Мaкeдoния, кoитo в цитирaнaтa Хaртa ca прeдcтaвeни нeкoрeктнo и c пoдмянa нa нaучнaтa тeрминoлoгия. БAН и CAЧК cчитaт изрaзeнaтa в oбcъждaния дoкумeнт пoзиция нa Cъбрaниeтo нa Мaкeдoнcкaтa aкaдeмия зa нeвярнa и нeприeмливa, врeдящa нa oтнoшeниятa мeжду двeтe cъceдни cтрaни. В тoзи cмиcъл и пoзициятa нa БAН ocтaвa eдинoдушнa и нeпрoмeнeнa - oфициaлният eзик в Рeпубликa Ceвeрнa Мaкeдoния e пиcмeнo-рeгиoнaлнa нoрмa нa бългaрcкия eзик. CAЧК щe aкцeнтирa върху тoзи нaучeн фaкт c пoрeдицa oт cъбития, кoитo дa пoлучaт ширoкa oбщecтвeнa и мeдийнa рaзглaca нe caмo у нac, нo и в чужбинa. Фaктитe изиcквaт cпeциaлнo внимaниe, пoрaди кoeтo зa cтaнoвищeтo нa БAН щe бъдaт oфициaлнo увeдoмeни кaктo Нaрoднoтo cъбрaниe нa Бългaрия, тaкa и виcшитe държaвни инcтитуции.
-
Стево Пендаровски президент на Македония Позицията на българските академици, че не съществува македонски език, е анахронизъм за ХХ и ХХI в., в който живеем. Македонският език и македонската нация са факт. Македонският език е лингвистичен факт от десетилетия и това е потвърдено и на международно ниво. Смятам, че е безпредметно да разговаряме за него, което е факт, ноторен факт, известен на всички – не само у нас и у тях, а в цял свят. И Преспанският договор се позовава на Конференцията на ООН от 1979 г., по време на която македонският език е номиниран като един от езиците от южнославянската група и е международно признат. Да напомня, че според конституцията на бивша Югославия от 1974 г. тази държава имаше три официални езика. Един от тях беше македонският. Това означава, че когато бивша Югославия беше член на ООН, в личната карта, подобно на всяка държава-членка на ООН още от 1974 г. беше записан и македонският език. Това означава, че въпросът е неоспорим и няма смисъл да си губим времето да се убеждаваме дали нещо съществува или не. Македонският език съществува, точно както е факт и македонската нация и никой нормален в нашата страна няма да води дебат по това или да подписва договори с когото и да било.
Коментари
1 Македонски
Коментиран от #3, #15, #57
10:11 15.12.2019
2 Гост като гост
Този район на България принудително откъснат от нейната териториална цялост, използва граматически грешки от Българския език за техен, а Ние го приемаме като Диалект на Българския език
Що е Маке се е Л-о и то големо
Коментиран от #5
10:20 15.12.2019
3 ИСТОРИК
До коментар #1 от "Македонски":
Няма македонци и македонски език. "Македонците" на Филип и сина му сашо велики (педер) са траки - пеони. Езика в БЮРОМ, ФИРОМ, република северозападнала Македония е диалект на българския10:20 15.12.2019
4 Професора
Коментиран от #58, #59
10:22 15.12.2019
5 Професора
До коментар #2 от "Гост като гост":
Аааа и македонците са траки, то ако не са българи са траки защото прабългарите са се настанили на древните тракски земи, ако прабългарите се бяха настанили на земите на маите сега щеше да разправяш, че си май!10:25 15.12.2019
6 ТРИН
Коментиран от #7
10:27 15.12.2019
7 Хисторик
До коментар #6 от "ТРИН":
Има някой който иска световната история обаче не са македонците. Македонците не разправят, че са тракийци! Прабългарите са се надтанили на тези земи когато са били чадт от Византия, ба тези земи където сега е,, Северна Македония " също са живели хира преди 1300г на са били пустеещи! Щом едните могат да се самоопределят като траки, а не като монголо-татари от,, Волушка България" защо другите да не могат да се самоопределят като наследници на Мекедония?Коментиран от #9, #14, #30
10:33 15.12.2019
8 Панов
Все едно италианци да казват че няма румънски или хървати че няма сръбски и чехи че няма словашки.
Ние,българите сме още с комплекси и мислене от 19-ти век.
Коментиран от #10
10:57 15.12.2019
9 Колю
До коментар #7 от "Хисторик":
Е..това да кажеш че благодарение на Югославия е номиниран и признат за официален Македонския Ви език в Югославия през1975... Поне не го говорете пред Европа... Вашата истина е написана в Сърбия през комунистическия режим... Ама разберете всичко свърши... Или с ЕU или Сърбия.Коментиран от #11
11:07 15.12.2019
10 Хисторик
До коментар #8 от "Панов":
При тези няма нищо честно, андрешковци! Разправят, че на Шипка се били освободили сами и все едно са помагали на Русия да се освободи от турско робство разправят, че били наследници на траките и се върнали по стрите си земи 681г от,, Волушка България "където вс. съседи били татари само те не! Разправят за великата прабългарска конница обаче забравят да споменат, че основно е била от кумани! Дори не знаят, че Асениевци, Тертеровци, Шишмановци са кумани и не знаят, че Калоян среща кръстоносците именно с куманската конница!!!Коментиран от #21
11:07 15.12.2019
11 Бесен Язовец
До коментар #9 от "Колю":
Баце хайде да не дразниш и да не повдигаш теми които не са ти ясни да не говориме кой точно писа историята 1919г на,, западните покрайнини "в Ньой и защо се наложи да я пишат! Превратаджиите русофоби от 1923г само 4г по рано вкараха България във втора нац. катастрофа само за 5 години и само 20г по- късно ни вкараха на страната на губещите през ВСВ!11:13 15.12.2019
12 Тарабойша Хитранов
11:20 15.12.2019
13 Този коментар е премахнат от модератор
14 Бегай
До коментар #7 от "Хисторик":
да търсиш сведения от биологичен материал или по-точно ДНК, тя ще ти даде най-верния отговор, да се самоопределя на хартия всеки може.....Коментиран от #16
11:56 15.12.2019
15 Твойта майка е Burgas
До коментар #1 от "Македонски":
Педел... да умреш!11:57 15.12.2019
16 Бесен Язовец
До коментар #14 от "Бегай":
А имаш ли ДНК за сравнение от чистокръвни?Коментиран от #19
11:58 15.12.2019
17 Нито един факт
12:12 15.12.2019
18 slavi
12:14 15.12.2019
19 Не разбрах
До коментар #16 от "Бесен Язовец":
Нямам представа за какви чистокръвни говориш , сравнение се прави с други етноси , образованите по темата си разбират от работата, аз не съм сред тях12:19 15.12.2019
20 НУЦО
12:34 15.12.2019
21 Шумен
До коментар #10 от "Хисторик":
И Тервел ли е бил арабите с куманска конница,бе куманино?Тъпанар.12:38 15.12.2019
22 ШЕФА
12:55 15.12.2019
23 волен сидеров
13:24 15.12.2019
24 Дългият
13:34 15.12.2019
25 Некой
13:35 15.12.2019
26 Балкан
14:41 15.12.2019
27 Този коментар е премахнат от модератор
28 Този коментар е премахнат от модератор
29 Иван
16:02 15.12.2019
30 po-znaesht
До коментар #7 от "Хисторик":
Момче!Първо,преди не 1300 г.,а преди1500г.нашите земи и тези на запад са били обезлюдени вече от нападенията на варварите-остготи..авари..Тоест,към 450-година тука вече не е имало и траки!!Били са избити,защото варварите не взимали роби и пленници-да не ги бавят и пречат при походите..само са грабели и убивали..След това тук са се настанили..на празно място почти и без конкуренти от местните и дошли СЛАВЯНИТЕ.Това е било към 5-6 век..а после дошли прабългарите и в началото били около устието на Дунав,над реката.Опипвайки гостоприемството на славяните и търпението на Византия,те постепенно слезли на югоизток,към Плиска.А Волжка България не са татари,нашия!!Те са били по на юг и изток,към Монголия и Крим,където например много векове е имало Кримтки хаганат!Някогашна антична Македония е имала граници,започващи 50 км.на запад от гр.Кавала,отинали са та сявер от кпайбрежието-на 60 км нагоре и после границата е стигала до Охридското езеро/по-на запад били илирите..до Адриатика,и после границата се спускала на юг до Солун.Това била Македония тогава!Всичко друго били ЗАВЛАДЕНИ ЗЕМИ.И на сигашната херитория на Македония не е илало НИТО ЕДИН известен античен македонски град или селище.Например,и античните столици на Македония са в сегашна Гърция!Това са Амфиполис и Филипи,а и градове като Акантос,Тероне,Менде,Еге,Ейон,Уранополис са в Гърция и са известни с това,че са секли макед. монети през 6-2 век преди новата ера! В сегашна Македония няма такива големи антични сеКоментиран от #51
16:32 15.12.2019
31 po-znaesht
16:45 15.12.2019
32 македонец
Коментиран от #33, #38
16:46 15.12.2019
33 Този коментар е премахнат от модератор
34 Age
К'вото и да приказваме, това е истината, така, че подкрепям Пендаровски с две ръце.
Другите, си приказвайте каквото ви щукне, Македония вече е реална държава.
Коментиран от #60
17:26 15.12.2019
35 Виктор
17:42 15.12.2019
36 Иван
19:40 15.12.2019
37 Славянин
20:05 15.12.2019
38 Славянин
До коментар #32 от "македонец":
А точно,и Ко пише -приехме името България и езика на славяните,не езика на българите който още се говори някъде по монголските степи. Акъл даваш пък четеш историята като дявола евангелието. Тъка наречените македонци имат цялото право на света да наричат "българският"диалект на който говорят македонски,ние как му викаме български без да е такъв. Дали Аспарух е говорил на днешния български как мислиш?20:16 15.12.2019
39 Димитър
20:25 15.12.2019
40 Салито
У Д Б А - Управа за државна безбедност
20:28 15.12.2019
41 Боже
20:29 15.12.2019
42 Горд Българин
ТАЗИ ТЕРИТОРИЯ Е ПРЕДАДЕНА НА СЪРБИТЕ, КОИТО ВЕДНАГА СА ЗАПОЧНАЛИ ТЕРОРА НАД БЪЛГАРИТЕ, КАТО СА ИМ ЗАБРАНИЛИ ДА ГОВОРЯТ НА РОДНИЯ СИ ЕЗИК И СА ЗАПОЧНАЛИ ДА НАЛАГАТ СРЪБСКИЯ. ТАКА СЕ Е ПОЛУЧИЛА ЕДНА МЕШАВИЦА ОТ БЪЛГАРО-СРЪБСКИ ЕЗИК, КОЙТО СЕГА СЕ ВЪЗПРИЕМА КАТО /МАКЕДОНСКИ/.
ДЪРЖАВА МАКЕДОНИЯ НИКОГА НЕ Е ИМАЛО, НЯМА, НЯМА И ДА ИМА, А ЗА ЕЗИК ДОРИ НЕ СИ СТРУВА ДА СЕ СПОРИ СЛЕД КАТО ТАКАВА ДЪРЖАВА НЯМА.
Коментиран от #45
21:29 15.12.2019
43 681 БГ
21:59 15.12.2019
44 предраг охридски
22:33 15.12.2019
45 Този коментар е премахнат от модератор
46 Интересно
23:16 15.12.2019
47 Уточнение
Коментиран от #53, #54
07:54 16.12.2019
48 Уточнение
07:56 16.12.2019
49 гощо
07:59 16.12.2019
50 Кольо
От кога са му корените?
На мен дядо ми ако е българин,а баща ми живее в Италия.Значи ли че аз съм италянец?
09:16 16.12.2019
51 YORDAN
До коментар #30 от "po-znaesht":
не знам откаде черпиш иформация но на книга е едно историята е савсем различна нашия крайдунавски град е на 4000 г и постоянно е бил населен гарци траки рим да не говорим за праистория09:29 16.12.2019
52 Този коментар е премахнат от модератор
53 Славянин
До коментар #47 от "Уточнение":
Въй въй колко си начетен/а!!! Сложих ти +, но не защото съм съгласен с мнението ти. Не сме славяни да,по скоро сме миш маш от славяни,турци и монголи,гърци и цигани,тва сме и нямаме нищо общо с прабългарите на Аспарух (може би малък процент) и езика на който е говорил. А иначе в момента говорим славянски,не е нужно да си учен и да те учат на неверни неща в учреждения,достатъчно е да минеш през съседните нам държави и ще се убедиш. Баба ми говореше на диалект подобен на македонския,струва ми се ,че има падежи в тоя език,а една дума има много значения в зависимост от тон и произношение,ситуация. И не всичко е македонско на тоя свят ами май всичко е българско,да пази БОГ. Да не стане тъка че да се окаже нашия език диалект на македонския,учени всякви има,говорят за еволюция,за милярди години ,та един език ще ги спре!?!11:30 16.12.2019
54 Славянин
До коментар #47 от "Уточнение":
А ако идеш в Банско или Петричко и ти заговорят на месния диалект тогаз ще видиш лексика и глаголна и как го каза темпорална форма,шъ съ фанеш за главата,на фърси ли говорят ил на баскиски! А за Елешница и за Бабечките села да не говорим.11:58 16.12.2019
55 ot strumica
01:44 21.12.2019
56 pasi
10:07 01.01.2020
57 pasi
До коментар #1 от "Македонски":
Все едно австрийците да искат да им се признае австрийски език...Стига сте се занимавали с глупотевини а се грижете за благото на народа с повишаването на жизненото му равнище
10:11 01.01.2020
58 Този коментар е премахнат от модератор
59 Този коментар е премахнат от модератор
60 Този коментар е премахнат от модератор
61 strumica
23:57 01.01.2020